Kushiel’s Dart

Auteur: Jacqueline Carey
Recensie door guilty^

I am what I am; I can say now without shame that I wept with release at the first blow of the flogger, the iron-tipped lashes searing my skin. Pain, and pain alone, pure and red, flooded me, washing away my guilt. Before me, Kushiel’s stern face swam in the blood-haze of my vision; behind me, the same face was echoed in the bronze mask of the priest wielding the flogger, with a cruel and impersonal love. My back was ablaze with agony, awful and welcome. I do not know how long it lasted. An eternity, it seemed, and yet not long enough. When the priest stopped, the leather straps of the flogger were wet with my own red blood, and drops of it spattered the altar.

‘Be free of it,’ he murmured, voice muffled behind the mask. Taking up a dipper, he plunged it into a font of saltwater, pouring it over my flayed skin. I cried out as the pain multiplied five-fold, salting my open weals; cried out and shuddered, the temple reeling in my vision. Thus did I make my atonement.

In Elua is het geen schande om een hoer te zijn. Een verzameling luxe bordelen vormen het Hof van de Nacht, met rijke en invloedrijke klandizie. Mannen en vrouwen worden hier op esthetische gronden bij elkaar gebracht voor nageslacht en elk Huis heeft behalve typische uiterlijke kenmerken ook een eigen specialisme, waarbij sadistische en masochistisch klanten niet vergeten worden. In een van deze huizen wordt Phèdre opgevoed tot zij tien jaar is. Verwekt door ouders zonder de benodigde toestemming wordt zij daarna verkocht aan een edelman, die haar herkent als geraakt door Kushiel’s Dart: een geboren masochiste. Bij hem groeit zij op tot een luxe courtisane die in zijn dienst haar geld verdient als pro-sub en spionne.

Kushiel’s Dart is een schitterende roman in het fantasy genre. Complexe intriges spelen zich af in een wonderlijke wereld, die het beste typeren is als wat ooit een mogelijk toekomst van Europa was: een markante mix van Mediterrane en Hellenistische cultuur, kunst, architectuur en vooral politiek. Een “could have been” West-Europa. Het zal de lezer weinig moeite kosten in de fictieve landen Frankrijk, Duitsland en Engeland te herkennen.

Het originele van het boek zit hem in het perspectief: het boek is geheel vanuit het perspectief van Phèdre geschreven, een gezichtspunt dat niet veel voorkomt in het genre. Het brengt extra onzekerheid en spanning met zich mee, maar maakt het boek wel moeilijk leesbaar. Met name de intriges – die we voornamelijk leren kennen via waarnemingen en interpretaties daarvan van Phèdre – zijn in het begin niet altijd even makkelijk te begrijpen.

De kinky kant van het boek is aardig. De schrijfster heeft verstand van zaken en vergaloppeert zich nergens aan onmogelijkheden. Een pro-sub wordt in haar fantasy wereld keurig begeleid door een bodyguard en heeft een stopwoord. Het verlangen naar vernedering en pijn weet Carey eveneens goed te verwoorden en het genot dat hier en daar uit non-consensual situaties wordt geput wordt op een aardige wijze gebruikt om de hoofdpersoon enige diepgang te geven: Haar natuur wordt daar haarzelf ervaren als een vloek en een zegen. Het is alleen jammer dat de klanten weinig geënspireerd zijn zijn slechts zelden verder komen dan ruige seks en een paar zwepen. En waar meer gebeurt dan dat maakt Carey zich er nogal eens van af met de zinsnede dat het niet nodig is om alles te vertellen, een verhaaltruc die overigens vaker in het boek wordt toegepast. Toch lijkt het of Carey de lezer niet durft te shockeren of zich wellicht in de sadistische kant minder goed heeft kunnen inleven dan in de masochistische kant van de erotiek.

Erg belangrijk is dat niet. Kushiel’s Dart is immers geen puur erotisch boek. Hoewel het een centraal thema is in het boek, is het toch bijzaak en voornamelijk een stukje decor voor een niet bijzonder origineel maar wel goed geschreven fantasy verhaal met goed en kwaad, oorlog en vrede, liefde en vooral veel verraad en intriges.En daar is niks mee, het vervolg in Kushiel’s Chosen lonkt. Maar toch vooral een aanrader voor liefhebbers van het genre.

De beide vervolgen, Kushiel’s Chosen en Kushiel’s Avatar maken de belofte van het eerste deel meer dan waar, maar zijn vooral héél veel meer van hetzelfde. Uitgedaagd door haar aartsrivale en vast van plan de banvloek op haar beste vriend te breken bereist Phèdre de imaginaire wereld van Carey tot in de verste uithoeken, waarbij haar masochistische natuur geregeld uitkomst biedt in geval van nood. Van een orakel op Kreta, Golem-achtige wezens in Egypte tot een uiterst gewelddadig bestierde harem in het Midden Oosten en een zoektocht naar de naam van God in het donkerste deel van Afrika, Carey zet het even spannend als realistisch neer. Van mij had Carey er nog wel een deel of drie méér tegen aan mogen gooien.

Meer informatie over de auteur vind je op de website van Jacqueline Carey.

Bestelinformatie
Uitgeverij: Tor Books

Kushiel’s Dart
Jaar van uitgave:
2001. ISBN: 0312872380 (gebonden, 1015 pagina’s)
2002. ISBN: 140500097X (paperback, 720 pagina’s)
2008. ISBN: 0765342987 (paperback, 923 pagina’s)

Kushiel’s Chosen
Jaar van uitgave:
2002. ISBN: 0312872399 (gebonden)
2003. ISBN: 0765345048 (paperback, 704 pagina’s)
2004. ISBN: 0330412779 (paperback, 912 pagina’s)

Kushiel’s Avatar
Jaar van uitgave:
2003. ISBN: 0330493744 (gebonden)
2004. ISBN: 0765347539 (paperback)
2005. ISBN: 0330420011 (paperback, 720 pagina’s)