Anita Blake, Vampire Hunter Series

Auteur: Laurell K. Hamilton
Recensie door Anne-Fleur (2015)

Deze ‘urban fantasy’ serie speelt in St. Louis (Missouri, Amerika), in een parallel universum waar het bovennatuurlijke alledaags is. Weerwolven en vampiers zijn legale staatsburgers, mythische wezens bestaan echt, en bovennatuurlijke gaven zijn niet anders dan andere aangeboren eigenschappen.

De boeken worden verteld vanuit de eerste persoon door Anita Blake, die haar geld verdient met haar affiniteit met de dood. Als animator wekt ze zombies op, bijvoorbeeld voor getuigenissen in rechtszaken, het rechtzetten van onduidelijkheden in testamenten en voor historici. Ook werkt ze als adviseur (later U.S. Marshal) voor het ‘Regional Preternatural Investigation Team’, een speciale politieafdeling belast met het oplossen van misdaden gerelateerd aan het bovennatuurlijke, en als lokale vampierjager. Pleeg je als bovennatuurlijk persoon een moord, of als mens een moord met behulp van magie, dan staat daar automatisch de doodstraf op; je bent dan te gevaarlijk om te berechten en op te sluiten. Vampierjagers zijn belast met het opjagen en doden van deze personen. Anita heeft hierin een dusdanige reputatie opgebouwd dat haar bijnaam ‘de Beul’ is bij de bovennatuurlijke medemens.

Niet iedereen is blij met de legaliteit van vampiers en weerdieren, door veel mensen worden ze nog steeds gezien als monsters. Aan het begin van de serie is Anita het hier roerend mee eens, door alle gruwelijkheden die ze als politieadviseur en vampierjager ziet. De eerste boeken focussen zich dan ook vooral op brute actie en het oplossen van misdaden.

Later in de serie ontdekt Anita dat het niet altijd de bovennatuurlijke medemens is die het monster is, ‘gewone’ mensen kunnen er ook wat van. Haar houding ten opzichte van het bovennatuurlijke verschuift dan ook geleidelijk. Met deze verschuiving verandert ook de focus van de boeken, het oplossen van misdaden speelt een minder grote rol, terwijl Anita’s steeds complexer wordende persoonlijke leven meer op de voorgrond komt te staan. Belangrijk zijn hierbij haar strubbelingen met in het reine komen met haar groeiende bovennatuurlijke gaven, het navigeren van haar steeds complexer wordende romantische, seksuele en politieke relaties en de morele dilemma’s die ze voor haar kiezen krijgt.

‘Narcissus in Chains’, boek 10 van de serie, is het eerste boek waar bdsm en polyseksualiteit echt een rol spelen. Aanvankelijk ziet Anita hier niets in, zij ziet een toekomst met ‘white picket fence’ voor zich. Maar metafysische ontwikkelingen dwingen haar in een andere richting. Haar worstelingen met de acceptatie van bdsm en polyseksualiteit, en de problemen waar ze tegenaan loopt, zullen menigeen bekend voorkomen. Deze quote illustreert dat bijvoorbeeld goed: “Enjoying pain with your pleasure is something you either get, or you don’t. If you get it, then you don’t really need it explained, because you know how good it feels, and if you don’t get it then no amount of talking is going to convince you it makes sense.” – uit Jason (2014)

Niet iedereen is blij met de kleinere rol van het politiewerk en vampiers jagen en de grotere rol van seks(ualiteit) in de nieuwere boeken. Sommige lezers vinden dat dit ten koste gaat van het plot en de ontwikkeling van de karakters, of vinden het maar platte porno. Die mening deel ik niet. Ik vind de open en onverschrokken houding ten opzichte van seks in de boeken uiterst verfrissend, net als het hebben van een sterke vrouwelijke hoofdrolspeelster. De wereld en personages worden ieder boek verder uitgediept, het geheel wordt steeds rijker, dynamischer en complexer. De focus ligt inderdaad minder op het politiewerk, maar de ingewikkelde wisselwerking tussen haar werk en privéleven maakt het juist extra interessant. En door Anita’s ingewikkelde privéleven is er nog steeds geen gebrek aan mysterie en geweld in de latere boeken.

Ieder boek bevat één of enkele verhaallijnen die in het boek zelf afgerond worden, daarnaast zijn een aantal doorlopende verhaallijnen, waardoor de boeken slecht afzonderlijk van elkaar gelezen kunnen worden. Hoewel de boeken soms langdradige passages bevatten zijn ze vlot geschreven, waardoor ze lekker weg lezen. En hoewel de plotwendingen meestal onverwacht zijn, zitten er soms wat doorzichtige of voorspelbare tussen, of valt de schrijfster in herhaling.

Laurell K. Hamilton heeft een rijke fantasie, maar gebruikt ook autobiografische elementen in haar werk. Ze woont met haar man, vriendin, man van haar vriendin, honden en vissen in de buurt van St. Louis. Haar dochter Trinity (uit haar vorige huwelijk) gaat sinds kort naar college en woont daarom niet meer thuis. Op haar blog vertelt ze over haar schrijverschap, maar ook over allerlei dingen waar ze tegenaan loopt door haar poly en kinky relatie, en andere dingen waar ze op dat moment mee bezig is.

Bestelinformatie

Guilty Pleasures, het eerste boek van de serie, verscheen in 1993. Op dit moment bestaat de serie uit 25 delen, en heeft Laurell K. Hamilton aangegeven door te gaan met schrijven voor deze serie. Kijk voor meer informatie op haar website.

Nederlandse vertalingen:

Dodenjacht
Uitgeverij M (2004)
ISBN 90-225-4062-6
Paperback, 319 pagina’s

Dodenwake
Uitgeverij M (2005)
ISBN 90-225-4245-9
Paperback, 334 pagina’s

De overige delen zijn niet vertaald vanuit het Engels.