Subdrop

Sub drop is een term die gebruikt wordt om de na-effecten van een spel te beschrijven, dit omvat zowel de fysieke als de mentale en emotionele gevolgen voor de sub. En alhoewel de lichamelijke effecten meestal merkbaar worden vlak na een spel, kunnen de mentale en emotionele drop zich pas dagen later manifesteren en worden daardoor vaak niet in verband gebracht met het spel.

Het is belangrijk om te weten dat sub drop geen teken is van een slecht spel of een gebrek aan plezier hiervan. Sub drop komt juist het vaakst voor na een erg intens spel waarbij de sub zichzelf compleet heeft overgegeven, in subspace komt en een gevoel van euforie heeft ervaren. Dus eigenlijk, hoe fijner het spel, hoe groter de kans op een vorm van sub drop.

Nazorg en het letten op kleine tekenen kunnen helpen met het snel opmerken van sub drop. Het opmerken van verschil in gedrag kan het makkelijker maken om het in een vroeg stadium al op te vangen. Dit is een reden waarom het belangrijk is om je speelpartner te kennen, zodat je dit kunt herkennen.

Fysieke sub drop
Een fysieke sub drop komt voort uit 2 oorzaken. Bij sommigen is het een mix hiervan, anderen hebben maar last van een van beiden, maar beiden zijn het resultaat van de impact van een spel op het lichaam van de sub.

Bloedtoevoer
De eerste vorm van een fysieke sub drop is het extreem zakken van de lichaamstemperatuur, stijfheid, een verdoofd en tintelend gevoel over het hele lichaam. Dit wordt veroorzaakt door een concentratie van de bloedtoevoer op een plek. Het lichaam ziet het spel namelijk als een vorm van trauma en een van de eerste verdedigingsmechanismes van ons lichaam hiervoor is om de meeste bloedtoevoer naar de torso te laten lopen om de vitale organen en de hersenen te beschermen.

Het resultaat hiervan is een verminderde doorbloeding van de armen en benen. Het gevolg daarvan is het hebben van koude ledematen en minder gevoel na een spel. Als een subs ledematen erg koud zijn na een spel of de sub klaagt over tintelingen, een verdoofd of verminderd gevoel, stijfheid, pijnen of spierkramen dan is dit vaak een gevolg van een verminderde bloedtoevoer. Stevig wrijven over de ledematen helpt met het sneller herstellen hiervan.

Vaak zorgt dit er voor dat een sub zich wat wiebelig voelt na een spel en onzeker is van zijn/haar greep wanneer zij iets vasthouden. Als een sub zich zo voelt dan kan hij/zij het beste gaan zitten, benen uitgestrekt en de armen langs het lichaam, terwijl je over de ledematen wrijft om de controle weer te herstellen. Plat gaan liggen is nog een betere methode hiervoor, maar dit is niet altijd mogelijk op bijv. feesten.

Voer pulserend druk uit terwijl je over de armen en benen wrijft, dit helpt met het openen van doorgangen voor meer bloedtoevoer. Krampen kun je aanpakken door druk op dezelfde manier druk uit te oefenen bij de plek waar de kramp zich voordoet. Dit zorgt voor een snellere doorbloeding om zo de verzamelde gifstoffen die de kramp veroorzaken weg te voeren.

Deze fysieke reacties zijn volkomen normaal en geen zwakte van de sub. Stretchen voor of na een spel kan helpen om de effecten wat te verminderen, maar push dit niet te hard, een sub kan zichzelf blesseren als dit teveel wordt gedaan als de ledematen minder gevoel hebben. De basics werken het beste, je kunt beter een paar kleine stretches herhalen dan een grote doen.

Belangrijk: Als de sub niet in vorm is of gewend is te stretchen, verwacht dan niet dat deze opeens intense stretches doet voor of na een spel. Stretchen kan spieren laten scheuren en pezen makkelijk laten blesseren.

Suiker, adrenaline en endorfine
De tweede vorm van een fysieke sub drop die kan voorkomen wordt veroorzaakt door stoffen in het lichaam, namelijk suiker, adrenaline en endorfines. Deze natuurlijke stoffen hebben een wisselwerking op elkaar en kunnen ervoor zorgen dat de na-effecten net zo voelen als die van een intense work-out.

Ongeveer een uur voor een spel een lichte maaltijd eten met veel proteïnen en weinig koolhydraten kan de symptomen verlichten, maar zorg er wel voor dat er genoeg tijd is om de maaltijd te laten zaken en niet overvol te zitten. Groentes zorgen ook voor voedingsstoffen die de sub helpen met het herstellen na een intens spel en natuurlijk helpt genoeg water drinken voor en na het spel ook.

Als een sub speelt gebruikt het lichaam een hoop energie. Na het spel kan de sub een enorme zin hebben in zoetigheid, dit is niet slecht, het lichaam vraagt om suiker om de energie die het verloren heeft aan te vullen. Soms wordt deze drang vergezeld door een beverig gevoel. Suikercrashes kunnen ook zorgen voor stemmingswisselingen, prikkelbaarheid en een verdrietig gevoel in sommige gevallen.

De beste vuistregel om hierbij te volgen is: Hoe simpeler de suiker, hoe sneller het effect. Fructose, de suiker die van nature in fruit zit, is makkelijk en snel te verwerken door het lichaam. Appelsap, druivensap, in principe elke fruitdrank helpt met het snel herstellen van de bloedsuikerwaardes. Frisdrank en geraffineerde suikers hebben meer tijd nodig om voor hetzelfde effect, maar werken ook.

Adrenaline komt vaak vrij op momenten van pijn en stress. Het zorgt voor een gevoel van energie en kracht, wat ervoor zorgt dat de sub meer kan hebben in een spel dan normaal. Als de adrenalinerush voorbij is volgt er vaak echter een gevoel van slapheid, trillingen en prikkelbaarheid.

Adrenaline is een soort van octaan booster voor ons lichaam. Het geeft een kick aan de octaan die er al is waardoor het lichaam de beschikbare suikers sneller verbrandt. Over het algemeen komen een adrenalinecrash en een suikercrash tegelijkertijd voor wanneer het lichaam niet meer in de versnelling zit, het heeft een hoop energie verbruikt en moet het snel aanvullen.

Endorfines komen vrij bij zware inspanningen van de spieren of pijn. Het is dan ook niet verrassend dat deze vrijkomen bij een fijn spel, zij geven de sub een euforisch gevoel. Als het effect afneemt kan dit crashen en leiden tot een melancholisch gevoel. Stel je voor dat je je compleet gelukkig en rustig voelt en opeens is het voorbij… Je voelt je niet slecht, maar ook niet meer zo goed als daarvoor. De crash zelf heeft vaak niet zoveel invloed op de sub, maar een suiker- en adrenalinecrash kunnen het effect versterken.

Wat kan helpen om de effecten te verminderen is te zorgen voor genoeg vocht (veel water drinken dus), zout aanvullen (bijvoorbeeld Gatorade drinken). Spierkrampen kunnen ook veroorzaakt worden door een verlies van kalium gedurende een spel. Het eten van een banaan of Gatorade drinken lost dit snel op. Denk bij de fysieke nazorg aan die van een atleet na een zware wedstrijd. Het lichaam van de sub heeft vaak behoefte aan eenzelfde soort zorg en herstel als een atleet na grote inspanningen.

Na een spel en nazorg is het normaal dat een sub honger heeft. Op dat moment junkfood eten kan zorgen voor een zwaar en moe gevoel. Het lichaam heeft een hoop voedingsstoffen gebruikt in het spel en wil deze vervangen. Proteïnen (vlees, kaas, noten) helpen het lichaam om bij te komen maar kunnen te zwaar zijn voor meteen na een spel.

Er is niks mis met de drang naar zoetigheid na een spel, zolang je het wel in balans brengt met een goede maaltijd daarna. Het resultaat van junkfood eten kan zorgen voor een opgeblazen gevoel later of de volgende dag, welke aspecten van mentale sub drop kan triggeren (onaantrekkelijk voelen, opgeblazen, depressief). Het eten van een goede lichte maaltijd en veel groentes geeft het lichaam genoeg voedingsstoffen om alles aan te vullen. Het is aan te raden om dit dezelfde dag nog te doen wanneer een sub genoeg is bijgekomen na een spel.

Als de sub zoetigheid eet meteen na een spel compenseer dit dan met water om het lichaam te helpen zich te zuiveren en om een moe gevoel te voorkomen. Vers fruit is altijd goed om bij de hand te hebben, omdat het de drang naar zoetigheid kan vervullen, simpele suikers bevat en het lichaam niet samen met junkfood zal verlaten.

Mentale sub drop
Deze vorm van sub drop is een stuk moeilijker te definiëren. Hoe het zich uit varieert enorm per persoon maar bestaat meestal uit schuldgevoelens, angst, melancholie, depressie en/of irritatie. Deze sub drop kan meteen inzetten of na een paar uur, vergezeld door een fysieke sub drop, maar het kan ook pas na enkele dagen zijn. Het is niet ongebruikelijk dat het pas na een ongeveer een week na een spel gebeurd.

Er zijn verschillende factoren die een mentale sub drop kunnen beïnvloeden, het is verstandig deze te bespreken voordat je met elkaar speelt. Denk hierbij aan zaken zoals medicatie die het humeur beïnvloeden, psychische aandoeningen, therapie of recente gebeurtenissen in het leven van de sub. Het is de verantwoordelijkheid van beide partijen om deze informatie met elkaar te delen om verrassingen zoveel mogelijk te voorkomen. Dit wil niet zeggen dat sub drop een gevolg is van psychische instabiliteit, een mentale sub drop kan gebeuren met en zonder dat deze factoren in het spel zijn, maar ze kunnen bijdragen eraan en moeten dus van tevoren bekend zijn. 

Alhoewel er mentale aspecten zijn die ook een rol spelen bij en fysieke sub drop bedoelen we met een mentale sub drop de periode na een spel wanneer de sub overspoeld wordt door schuldgevoelens, isolatie en/of depressie. Dit kan dagen later gebeuren, zowel met een nieuwe speelpartner als met iemand waarmee men al vaker gespeeld heeft. Het is geen teken van een slecht spel en moet niet gezien worden als een vorm van spijt. Het zijn de laatste naweeën van een spel, de laatste restjes emotie die los komen. 

Subs hebben vaak een vrij en zorgeloos gevoel na een fijn spel, ze voelen zich minder gestrest en vrij van zorgen. Als dat gevoel wegebt kan het vervangen worden door andere, minder prettige emoties. De verscheidenheid van negatieve emoties is zo groot dat het bijna onmogelijk is ze op te noemen, maar de oorzaak is hetzelfde, ze zijn het gevolg van het bijkomen van een emotionele high.

Stel je eens het volgende voor: een achtbaanrit met pieken, dalen, loopings en steeds hoger en hoger gaan, een erg spannende rit. Direct erna moet je ineens 12 uur in de wachtruimte van de dokter zitten, zonder tijdschriften of tv. De overgang van zoveel stimulatie en emoties naar niks heeft, zoals je je misschien wel kan voorstellen, een grote invloed op de gemoedstoestand. Dit voorbeeld geeft ongeveer een voorstelling van waar sub drop vandaan komt.

Sub drop kan ook veroorzaakt worden door een gevoel van afstand. Tijdens een spel kan er een intens gevoel van intimiteit ontstaan bij de sub (en ook bij de Dom) en als dit contact niet op een bepaalde manier wordt behouden kan er een gevoel van verlies ontstaan. Een gevoel van isolatie en afstand vullen dan de leegte die ontstaan is. Tijdens een spel zoekt de sub naar een gevoel van veiligheid bij de Dom, hij/zij stelt zich erg kwetsbaar op. Dat gevoel van kwetsbaarheid kan tot een verlaten gevoel leiden als er geen contact wordt onderhouden met de sub. Deze kan zich dan gebruikt, eenzaam of aan de kant gezet voelen.

Schuld- en schaamtegevoelens zijn ook niet ongewoon tijdens een sub drop. Soms worden deze veroorzaakt door sociale stigma’s over genderrollen (dit komt merendeels voor bij mannelijke subs), soms zijn ze het gevolg van een gevoel van eenzaamheid en isolatie, maar meestal is het een combinatie van deze factoren.

Soms, zeker voor subs die pas net hun BDSMgevoelens ontdekken, kan de sociale perceptie van seksuele rollen en normaal gedrag leiden tot verwarring in de dagen na een spel. De maatschappij kijkt op een minder positieve manier naar “kink”. Het kan traumatisch zijn wanneer je voor het eerst op avontuur gaat buiten het “normale” pad en, wanneer alleen gelaten, kunnen sommige mensen een sterk gevoel van schuld en schaamte krijgen die voortkomen uit deze sociale standaarden.

Een mentale sub drop kan een langdurig effect hebben. Een slechte ervaring waar geen aandacht aan wordt gegeven kan een relatie beschadigen of vernietigen. Zoals met alle emotionele zaken kan sub drop ook van invloed zijn op toekomstige reacties op spellen. Het is belangrijk dat de moeite wordt gedaan om een spel af te sluiten als een positieve iets en niet als een negatieve ervaring.

Omgaan met een mentale sub drop
De beste manier om met een mentale sub drop om te gaan kan worden samengevat als “ACE”:

  • A: After care, nazorg direct na het spel.
  • C: Contact gedurende de dagen na het spel.
  • E: Expressie van positieve ondersteuning voor de sub.


Nazorg is meer dan vragen of de sub zich lichamelijk ok voelt. Het is een periode waarin positieve ondersteuning voor de sub belangrijk is, het zorgen voor geruststelling en verbondenheid. De sub is direct na een spel, wanneer hij/zij nog niet bijgekomen is, extra kwetsbaar. Op dat moment heeft de sub het nodig om zich veilig en gewaardeerd te voelen, dit draagt bij aan het hebben van een positieve ervaring.

Contact is essentieel om er zeker van te zijn dat de ervaringen positief blijven voor de sub. Het gaat dan niet alleen om terloops contact, maar ben er op voorbereid om echt te luisteren en de sub de vrijheid te geven om te vertellen wat hij/zij voelt. Vaak komen dieper gelegen emoties omhoog, door ervoor te zorgen dat hiervoor plek is kun je de sub helpen met alles dat wordt opgeroepen door het spel.

Positieve ondersteuning is een van de belangrijkste aspecten van nazorg. Met de juiste woorden kun je de sub zich trots op zichzelf laten voelen. Overdrijf niet, maar vertel je gedachtes en emoties aan hem/haar. Geef complimenten over wat de sub goed gedaan heeft. Dit deel van nazorg zal het grootste effect hebben op het voorkomen van een erge mentale sub drop. Het geheel tot een positieve ervaring maken kan later enig gevoel van schuld of schaamte helpen te verdrijven.

Vertaling: mori
Originele auteur: David Williams / FtMyersArtist